Fordító/Translate

2015. február 6., péntek

Februári #2 cikk: DIVATNAGYÁGYÚK

 Folytatódika Divatnagyágyúk. Ebben a részben Louis Vuitton életével és munkásságával foglalkozunk.

AZ ALAPÍTÓ ÉS CSALÁDJA

Louis Vuitton (1821-1892) francia vállalkozó, aki 1854-ben Párizsban a Société Louis Vuitton luxuskivitelű bőrtáskákkal foglalkozó céget alapította.
Vuitton Lons-le-Saunier-ban (Franciaország) született, 1837-ben Párizsba költözött, és tanoncként a Maréchal-féle táskás cégnél kezdett dolgozni.
 Hamarosan önállósult, 1854-ben nyitotta első párizsi, 1885-ben londoni üzletét. 1860-ban megépítette saját műhelyét, ahol egyre jobb és praktikusabb modelleket fejlesztett ki.
Az évek során egyre népszerűbbé váltak a vászonborítású, strapabíró, lapos utazóládái, főleg a vasutat használó utazók körében.
Fia, Georges Vuitton 1896-ban teremtette meg a cég igazi arculatát, a híres monogrammal. 1914-ben a párizsi
Champs-Élyséesen megnyitotta a világ akkori legnagyobb utazási kellékeket forgalmazó áruházát. A II. világháború után, 1959-ben Gaston Vuitton vezetésével megkezdték az újfajta, puha oldalfalú, vízálló utazótáskák gyártását. Ekkor Európában, Amerikában és a Távol-Keleten is már több mint ötven Vuitton üzlet működött.
( A Champs-Élysées, teljes nevén Avenue des Champs-Élysées a francia főváros, Párizs legismertebb és legelőkelőbb sugárútja. Mozijaival, éttermeivel és kávézóival, valamint a luxuscikkeket kínáló üzleteivel a Champs-Élysées a világ egyik legismertebb utcája és mivel egy 100 négyzetméteres ingatlan egy éves bérleti ára több mint 1,5 millió amerikai dollár, a New York-i Fifth Avenue után a világ második legdrágábbja is. Neve a Élüszionból, a görög mitológiából származik)


A CÉG



A céget 1854-ben alapították. A párizsi székhelyű részvénytársaságot (société anonyme) ma Yves Carcelle vezeti, a cég dolgozóinak száma 59.840 (2004), forgalma 16,84 Mrd. USD (2005), ennek fele hagyományosan Japánban keletkezik, profilja: bőráruk, ékszer, cipők, prêt-à-porter. Világszerte kb. 300 fióküzlettel dolgozik (már Magyarországon is). Ma a Moët Hennessy-Louis Vuitton cégcsoport része, melyben vezető márkának számít. 1996 óta Marc Jacobs tervező vezetésével prêt-à-porter-vel bővült a profil. A cég termékei (elsősorban táskák és bőröndök) luxusmárkának számítanak, viseletük és használatuk státuszszimbólum jelleggel bír, „LV” monogramja védett, luxusminőséget fémjelez. Az LVMH ház igen nagy erőfeszítésekkel küzd azok ellen, akik meg akarják a fogyasztókat téveszteni. Az LV monogramm, legyen szó táskáról, szemüvegről, férfi/női ruhákról, karóráról vagy egyéb kiegészítőkről (újabban cipőről is), a mai napig egyet jelent az eleganciával, stílussal, megbízhatósággal és minőséggel. Ma is minden egyes darab kézzel készül, s fő értékeiknek a művészi érzéket, a hosszú múltra visszatekintő tradíciókat és az innovációt tartják a vállalatnál, valamint azt szakértelmet, mely által életre keltik a papíron megtervezett mesterműveket. Legismertebb termékek a Speedy 30 táska, mely nem hiányozhat egy kifinomultságot díjazó hölgy kollekciójából. A klasszikusok mellett igyekeznek minél több újdonsággal elkápráztatni az ügyfeleket, pl. a színes, fiatalos kollekciókkal és kiegészítőkkel. Mivel a Louis Vuitton azt vallja hogy az "Utazás Művészeté"-ben igen otthonosan mozog, évről évre kiadja a nagyvárosok útikalauzaiból álló könyv-sorozatát is.

A prêt-à-porter (franciául: „kész viselet”) megnevezést az olyan, egy divatház tervezői által a tömegek számára készített, elérhető árú, hétköznapi divatot képviselő kollekciókra és darabokra alkalmazzuk, melyeket változatos méretekkel és igényekkel rendelkező nők és férfiak is viselhetnek. Ez a kifutós modellekre tervezett, kézzel készített, költséges haute couture szöges ellentéte.

A prêt-à-porter ruhákat tömeggyártással állítják elő, különböző konfekció méretekben. Főbb szempontjaik - az aktuális divat és a márka egyedi jegyeinek bemutatása mellett - a hordhatóság, a kényelmes fazonok és a felhasznált anyagok egyszerű kezelhetősége. Ezek a széles vevőkört megcélzó ruhadarabok valódi bevételt hoznak a divatházaknak, ellentétben az egyetlen bemutatóra varrt haute couture összeállításokkal, amelyeket szinte sosem sikerül eladni.

A nagyobb divatházak évente kétszer, a főszezonok alatti divathéten mutatják be prêt-à-porter kollekcióikat. A kész viselet divathete az haute couture bemutatóktól külön, valamivel korábban kerül megrendezésre a leghíresebb divateseményeknek helyet adó városokban, mint Párizs, New York, London, Milánó, Los Angeles és Tokió. Már év elején bemutatják az aktuális őszi/téli darabokat, majd a második szezonban a következő esztendő tavaszi/nyári kollekcióját ismertetik.

 

Az haute couture  (francia kifejezés, szó szerinti fordításban: „magas szabászat”, értelem szerint: magas színvonalú, nemes kivitelű ruhakészítés) az exkluzív, egyedi gyártású divatcikkekre vonatkozik. Eredetileg az angol Charles Frederick Worth munkáit nevezték így, aki a 19. század közepének Párizsában alkotott. A jelenkori Franciaországban az haute couture védett névnek számít, amit csak bizonyos jól meghatározott követelményeknek megfelelő divatházak használhatnak. Azonban a kifejezést általánosabban is használják mindenféle különleges, egyedileg gyártott divatos ruhára, akár Párizsban, akár a divat többi fővárosában (pl. Milánó, Tokió, New York, Róma, London) készültek. Az haute couture-t mindig egy vásárló megrendelésére készítik, és csaknem mindig kiváló minőségű, drága anyagokból, különleges figyelemmel készülnek, gyakran időigényes kézimunkával.

Ahhoz, hogy Franciaországban egy divatház reklámkampányaiban hivatalosan is használhassa az haute couture kifejezést, és megkapja a couture ház címet, a következő fontos követelményeknek kell megfelelnie:

    Privát ügyfelek számára megrendelésre gyártott, egyedi darabokat kínál.
    Párizsban saját szabászatot működtet, legalább 15 tagú stábbal.
    Minden évadban bemutat egy minimum 35 darabos kollekciót a párizsi közönségnek.

A Chambre syndicale de la haute couture szigorúan ellenőrzi az haute couture cím hasznalátatát, ami szó szerint „magas szintű szabászatot” jelent. A kritériumokat 1945-ben állították fel, de azok betű szerinti betartása máig is kötelező jelleggel bír.

Gyakran látni különös, formabontó haute couture ruhákat a kifutón, amelyeket a kritikusok néha hordhatatlannak minősítenek. Ezek a darabok teljesen egyediek, általában megrendelésre vagy egy bizonyos alkalomra, kizárólag kiváló minőségű anyagokból készülnek. Egy ilyen luxusviseleten minden kézzel varrt és kidolgozott, még az utolsó gomb mintáját is külön a ruhához tervezték, és nem ritkán meghökkentően drága anyagokat, például gyémántot vagy aranyat használnak fel hozzá.

A kifutókon bemutatott haute couture darabokat ritkán sikerül eladni, leginkább csak a divatház presztízsének emelését szolgálják. Igazi profitot inkább a prêt-à-porter – a mindennapi viseletre tervezett, sorozatgyártott – kollekciók hoznak.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése